«Recenze» Zavři očka svý

Název: Zavři očka svý
Původní název: Hush Little Baby
Autor: Suzanne Redfearnová
Počet stran: 336
Nakladatelství: Ikar
Rok vydání v ČR: 2015

Anotace: Mohlo by se zdát, že Jillian Kanová má v životě všechno – úspěšnou kariéru architekty, nádherný domov, milujícího manžela a dvě skvělé děti. Jenomže za zavřenými dveřmi této idylické domácnosti je všechno jinak. Manžel Gordon svou ženu už devět let bije a ponižuje. Jill vše mlčky snáší, protože se jednak bojí o děti a jednak má pocit, že by jí stejně nikdo nevěřil – její muž je policista, který navenek působí jako vzorný manžel i otec rodiny. Situace se změní ve chvíli, kdy si Jill konečně uvědomí, že se Gordon nezastaví před ničím a že by ji byl schopen i zabít. V panice s dětmi proto uteče z domu. Když Gordon Jill obviní z únosu, začíná nerovný souboj, v němž na jedné straně stojí policie a federální agenti, kteří se uprchlíky vydají hledat, a na druhé pak žena, jež je odhodlaná za každou cenu ochránit své děti. Její jedinou zbraní je pravda, které však nikdo nevěří...

----------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------
„Pokud zemřu, jeho finanční problémy se vyřeší. Nevolnost se mi dere do krku jako pěst.
Chce si nechat otevřená zadní vrátka, kdybych náhodou byla těhotná. Potřebuje prodloužit pojištění pro případ, že by musel čekat, než umřu.
Chce mě zabít.“
-úryvek ze strany 125-

V poslední době se s krutými příběhy ze života roztrhl pytel. Jedním takovým je i titul Zavři očka svý, který má na svědomí začínající autorka Suzanne Redfearnová. Na to, zda dosahuje kvalit svých známějších předchůdců, jsme se podívaly o něco důkladněji.

Jillian Kanová se živí jako architektka, která je jednou z nejlepších ve svém oboru. Vychovává dvě krásné a šikovné děti a navíc jejího manžela Gordona, všemi uznávaného policistu, by ji nejedna žena záviděla. Dokonalý život, alespoň do té doby, než se zavřou vchodové dveře od jejich nádherného domu.

V té chvíli se z krásné a vzpřímené ženy stává troska a z Gordona násilník a manipulátor, který je hoden své vlastní vězeňské cely. Po neuvěřitelných peripetiích se Jillian rozhodne se svými dětmi utéct. V tu chvíli se roztáčí kolotoč strachu, hádek a soudních tahanic. Příběh nejen o problémech jedné dvojice z milionu, ale i o matce, která pořádně nezná své děti, a o zákonech, na které jsou i ti nejlepší z nejlepších krátcí.

Víte co se říká: „kdo se bojí, nesmí do lesa“. Toto rčení platí pro Jillian jak ulité. Nám, lidem, jenž vidí tragické příběhy z ptačí perspektivy a povětšinou pouze z vyprávění, se to lehko říká. Ovšem psychiku týrané ženy by nerozluštil ani ten nejlepší terapeut. A právě dopodrobna vylíčené hrůzy, ale i následné vulkánské emoce, se rozhodla autorka Suzanne Redfearnová sepsat na papír. Povedlo se jí to více než dokonale a svým čtenářům zajistila nepochopitelný zážitek, na který je lepší zapomenout. Ovšem vážně bychom to měli udělat?

Sama autorka v úvodu knihy píše, že je šťastně vdaná za skvělého manžela. Touto knihou chtěla pouze poukázat na otázku: „co kdyby?“ Čtenář může tedy hádat, kde vzala inspiraci, nebo zda je pouze z její zvrácené fantazie. Každopádně je zbytečné po tom pátrat, poněvadž nakonec by nikoho nenapadlo, že je titul Zavři očka svý pouze výplodem něčí fantazie a plna nekonečných úvah.

Kniha je psána nadměrně poutavě, a to nejen svým obsahem, ale také umem jejího stvořitele. Krátké kapitoly se dobře čtou a napomáhají čtenářům vydechnout od nespravedlnosti, jež musí číst. Ich forma v tomto případě zaviní ještě větší prožitek z příběhu a sympatie k určitým hlavním hrdinům, ale také nenávist k těm, kteří se byť jen tváří jinak než by měli.

Čtenáři tedy do poslední chvíle netuší, jak příběh skončí, jelikož lidská práva jsou nejen v tomto případě něčím, co je dost křehké a dokáží se v nich mýlit i ti, u kterých povětšinou hledáme naději na poslední šanci. Zda ji dostane i Jillian se svými dětmi, se dozvíte po přečtení titulu Zavři očka svý, který velmi doporučuji.

Obálka 5/5

Recenze psána pro web databazeknih.cz

Knihu můžete zakoupit zde.