2. 6. 2015

«Recenze» Ocelové srdce

Brandon Sanderson je znám převážně ve světě fantasy, v němž se proslavil svou románovou prvotinou Elentris a nezapomenutelnou sérií Mistborn. Prostředí, v němž se jeho příběhy odehrávají, je vždycky jedinečné a postavy jsou rozmanité. Nyní se ale vrhl na zcela novou sérii Zúčtovatelé, která se odehrává v postapokalyptickém světě. První díl této série vyšel pod názvem Ocelové srdce.

Brandon Sanderson – Ocelové srdce

Originální název: Steelheart
Série: Zúčtovatelé
Díl v sérii: 1
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 384
Rok vydání: 2015

Anotace: Den, kdy osmiletý David Charleston vstoupí se svým otcem do banky, mu jednou provždy. Svět už několik let není takový, jak jej známe - s příchodem zářící rudé hvězdy jménem Kalamita se začali objevovat Výjimeční, superlidé, kteří se postupně stali vládci planety a jejichž mimořádné schopnosti udělaly většině lidí ze života peklo. Den, kdy David vešel do banky a stal se svědkem vraždy svého otce Ocelovým Srdcem, však současně stál u zrodu zapáleného bojovníka proti všem Výjimečným. Vládce Newcaga, Ocelové Srdce, se stává Davidovým úhlavním nepřítelem. V osmnácti letech David vstoupí mezi Zúčtovatele, neohrožené bojovníky proti Výjimečným. V postavě jejich vynalézavého vůdce Profesora nachází svůj vzor, a v jedné ze svých spolubojovnic, Megan, svou budoucí lásku. Newcago, přeměněné v ocelové město, i jeho podzemní labyrinty se stávají dějištěm nelítostného boje mezi člověkem a krutými superlidmi.

Nikdo neví, co přesně se ten den stalo a jestli neštěstí vzniklo vinou vládních pokusů, anebo zda katastrofa byla způsobena přírodním činitelem. Ale stalo se to a lidstvo již nikdy nebylo stejné jako dřív. Ze spousty lidí se stali výjimeční. Mají různé nadpřirozené schopnosti, které se liší člověk od člověka. Někdo je nesmrtelný, jiný je iluzionista, někdo má zase super rychlost a někdo má i více schopností najednou. Ale co je nejhorší, je vážně těžké je zabít, a to je problém, protože oni rozhodně nejsou hodní ani milí, ale naopak - lidské bytosti považují za červy, jenž jim musí sloužit. Naštěstí jsou tu ještě revolucionáři, zúčtovatelé, a ti jsou ochotni riskovat své životy pro to, aby výjimečným co nejvíce uškodili.

Vláda nakonec označila lidi jako Ocelové Srdce za přírodní síly, něco na způsob hurikánů či zemětřesení. Jakýkoliv pokus přesvědčit Ocelové Srdce, že si nemůže vzít, co chce, by byl asi stejně zbytečný, jako kdybyste chtěli prosadit zákon, který by zakazoval větru foukat.
~ Ocelové srdce, str. 14 ~

Brandon Sanderson je americký autor fantasy příběhů, který vystudoval tvůrčí psaní na Brigham Young University (2005). Dvakrát byl nominován na Cenu Johna W. Campbella. Věnuje se tvorbě převážně epické fantasy, ale tentokrát se od tohoto žánru odklonil a zaměřil se více na sci-fi, které je primárně určeno mladším čtenářům. Ovšem i přesto dokázal vymyslet velmi zajímavý svět, jenž svým čtenářům přiroste k srdci a to i v případě, že není až tak dokonale propracovaný, jak jste od tohoto autora zvyklí.

Ocelové srdce je příběh odehrávající se v postapokalyptickém světě, kde si nikdo nemůže být jistý svým životem. Výjimeční jsou krutí a zlí a lidstvo chápou jen jako obtížný hmyz, kterého se nemohou zbavit, jelikož by neměli komu vládnout. Ovšem svou zlost si na něm vybít mohou. Brandon Sanderson příběh napsal opět velmi čtivou formou. Děj je plný akce a napětí a vy nenaleznete ani jednu kapitolu, která by byla slabší nebo méně čtivá.

V knize vás čekají i taková témata, jako co je ještě v mezích lidskosti a kam až člověk může zajít pro „vyšší dobro“. Je špatné, že zemře stovka vojáků, pokud se díky tomu podaří svrhnout vládu tyrana? A je nutné sesadit tyrana, když jeho vláda je sice krutá a bezohledná, ale ti co by mohli přijít po něm, mohou být ještě mnohem horší? Lidé jsou houževnatí a rychle si zvykají na nepohodlí a brzy zapomínají na to, že tento stav není normální, a že to takhle není správně. Pak je těžké v nich zažehnout vzpurného ducha, protože se bojí a jsou se svým osudem smířeni.

Když Velká proměna způsobila, že se ze značné části Starého města stala ocel, postihlo to stejně tak hlínu a ocel, desítky - a možná i stovky - metrů pod zem. V průběhu raných let své vlády předstíral Ocelové Srdce, že je shovívavý – i když bezohledný – diktátor. Jeho Raziči vytvořili několik úrovní podzemních ulic, včetně budov, a do Newcaga začali přicházet lidé za prací.
Ocelové srdce, str. 24 ~

Postavy jsou dobře propracované. Hlavní hrdina žije deset let jen pro pomstu, výjimečný Ocelové Srdce mu zabil otce přímo před jeho zrakem a David mu to nikdy nezapomněl. Je totiž velmi chytrý a tvrdě si jde za svým cílem, jen jeho metafory nestojí za nic, ovšem aspoň jsou vtipné. Další zajímavou postavou je profesor, jenž je velmi tajemný, jeho minulost je neznámá a on je vážně dost náladový a samozřejmě něco skrývá. Megan je náladovější ještě než profesor. Ale je chytrá a velmi jí záleží na týmu. A i další postavy jsou velmi různorodé a vedou dialogy jak vtipné, tak vážné i filozofické.

Skvěle střílí a ještě nosí pod tílkem granáty, napadlo mě někde v hlubinách mé zmatené mysli. Asi jsem se zamiloval.
Ocelové srdce, str. 48 ~

Ocelové srdce je velmi slibným prvním dílem začínající série, která toho do budoucna slibuje mnoho, a já už se moc těším na to, jak bude pokračovat. I když je kniha více méně zakončena dobře, i přesto ještě pár otázek zůstalo nezodpovězených a ty budou skvělým námětem na pokračování. A i když je Ocelové srdce primárně určeno spíše mladším čtenářům, věřím, že příběh se bude líbit i těm starším, protože obsahuje taková témata, nad nimiž se zamyslí každý bez ohledu na své stáří.

Hodnocení     obálka 2/5    příběh 4/5

Recenze napsaná pro Vaše literatura.

Anotace, obálka: talpress.cz