24. 5. 2015

«Recenze» Trnový král

Již Trnový princ z pera Marka Lawrence sklidil velký úspěch, a tak není divu, že spousta čtenářů se nemohla dočkat jeho pokračování, které vydalo nakladatelství Talpress pod názvem Trnový král. A jak tedy pokračuje příběh Jorga Ankrata a jeho bratrů v Roztříštěné říši?

Mark Lawrence – Trnový král

Originální název: King of Thorns
Série: Roztříštěná říše
Díl v sérii: 2
Nakladatelství: Talpress
Počet stran: 520

Anotace: Když mu bylo devět, přísahal princ Honorous Jorg Ankrat pomstu vrahovi svojí matky a bratra - a taky svému otci za to, že on sám je nikdy nepomstil. V patnácti svoji přísahu naplnil. Teď je mu osmnáct a musí s mečem v ruce bránit to, co sám získal zradou. Proti jeho hradu vytáhla obrovská armáda a v jejím čele stojí muž, jehož sny a ambice se hravě vyrovnají těm Jorgovým. Mladý král ví, že čest mu blížící se bitvu nevyhraje. To ale ani nemá v plánu. Podařilo se mu najít a shromáždit několik artefaktů z dávných časů - někdo by mohl říct kouzel. V nadcházejícím střetnutí mohou vychýlit jazýčky vah v jeho prospěch. Otázkou ale zůstává za jakou cenu...

Jorg Ankrat má co chtěl, pomstil smrt své matky a bratra. Zabil svého strýce a po něm se stal králem Strašidlova, který je součástí Renarské Vysočiny. Otec mu stále leží v žaludku, ale zatím proti němu nic nechystá. Jeho pohled se teď totiž obrací jiným směrem. Je mu nyní osmnáct a musí se vypořádat s princem ze Šípova, který se rozhodl, že Roztříštěnou říši spojí pod svojí vládou. Chce, aby skončily všechny nesmyslné války o moc a on usedl na císařský trůn. Jenže znáte to, jakmile je Jorg Ankrat do něčeho tlačen, vzpírá se, a to i kdyby ho to mělo stát život. A nehledíc na to, že většina věštců a proroctví mluví o princi ze Šípova jako o budoucím vládci, on se mu podrobit nehodlá a je ochoten na vzpouru využít všechen svůj důvtip.

Až tohle všechno skončí, Coddine, vrátím se pro tebe. Takže neříkej nic, čeho bys mohl později litovat, protože si můžeš bejt jistej, že to proti tobě dřív nebo později použiju.“ „Vlastně ani nevím, proč tě mám tak rád, Jorgu. Nemám žádný syny, ale kdybych měl, modlil bych se, aby nebyli jako ty. Seš hnusnej a zlej parchant, a i to se o tobě dá říct, jen když máš fakt dobrej den.“ „Opatrně, dědku. Pořád ještě bych si to mohl rozmyslet. Mezi těma kamenama tady je právě tak dost místa na to, aby se tam vešla špička meče. Neprovokuj mě, nebo se naseru a ukončím tvý trápení.“                             ~251~

Mark Lawrence pracoval jako romanopisec a výzkumník v oblasti umělé inteligence. Trnový princ (Prince of Thorns) je jeho prvotinou a již zde bylo patrné, že autor v knize využil některé své poznatky týkající se právě umělé inteligence. Série Roztříštěná říše se totiž většinou tváří jako náš středověk, ale nenechte se zmýlit, jelikož fiktivní svět je spíš jako náš středověk, jehož součástí je i magie, ale časový interval se odehrává v budoucnosti. Občas se v knize objeví nějaké vynálezy z naší doby, které současní lidé neumí využívat a neznají je. Je to zvláštní a občas i komické, když špinavý rytíř, jenž nezná záchod, objeví těžítko a neví co s ním. Díky takovéto kombinaci je série Roztříštěná říše velmi originální.

Mark Lawrence si jako v prvním dílu zachoval velmi čtivý a poutavý styl, ale tentokrát přidal přeci jen trochu moc opisů a občas má i tendenci odbíhat od děje, a to je škoda. Čtenáři Roztříštěnou říši milují i bez toho, že první díl nebyl nějakým rozsáhlým veledílem, takže na zbytečné odbíhání od tématu by si autor mohl propříště odpustit. Ale dost už k výtce, Trnový král je dále tvořen hned několika dějovými liniemi v různých časových rovinách. Jedna je pokračováním z doby, kdy Jorg získal Strašidlov, další je Jorgova současnost o čtyři roky později, kdy bojuje s princem ze Šípova a dále je kniha doplněna záznamy z deníku Kateřiny Ap Scorron, Jorgovy tetičky, kterou je posedlý již od jejich prvního setkání.

Slíbil jsem Bohu, že jako muž budu lepší, než jsem kdy byl jako chlapec. V téhle souvislosti bych vám ale rád připomněl, že jsem zatraceně dobrý a notorický lhář.                   ~271~

Postavy jsou dobře propracované a tentokrát čtenáři jistě ocení, že na začátku každé kapitoly je krátké představení jednoho z Jorgových „bratrů“. Díky tomu vám více přirostou k srdci a snáze si je zapamatujete. Samotný Jorg je pořád stejný jako dříve a přesně takový jakého ho máte rádi. Je drzý, nic pro něj není svaté ani nemožné a je to prostě sobecký bastard, který ovšem také někdy umí projevit i soucit, ale to jen natolik, aby mu to nezkazilo pověst. Jorgovi společníci jsou sví, každý je jiný a nejvíce si asi zamilujete Goga a Makina, který je pomalu jako Jorgův otec, z něhož si ale Jorg vůbec nic nedělá a neváhá ho poslat do míst, kam ani slunce nesvítí.

Nikdy jsem se o náboženství moc nezajímal, ale kdo by si nechal ujít kvalitní popravu?                       ~281~

Kniha Trnový král se v konečném důsledku velmi těžko hodnotí, je svá a mně dochází slova. Doporučuji ji všem čtenářům, kteří mají rádi klasické fantasy a dobu středověku, kdy zemi obývali udatní rytíři. Ovšem čestné chování nečekejte, Jorg ho nemá ani co by se za nehet vešlo a nikdy čestný nebude. Ale za to je vtipný, sarkastický a hlavně přežívá.

Hodnocení    obálka 5/5     příběh 4/5

Recenze napsaná pro Vaše literatura.

Anotace, obálka: talpress.cz