6. 5. 2015

«Recenze» Tlukot mého srdce

Příběh o přátelství, lásce a o tom, jak křehký může být život. To je Tlukot mého srdce z pera Alfa Walgerma.

Alf Walgermo – Tlukot mého srdce

Originální název: Mitt bankande hjarte
Série: -
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 216
Rok vydání v Čr: 2015

Anotace: Amanda a Jenny jsou nerozlučné kamarádky. Zanedlouho jim bude čtrnáct a nejraději jezdí na kole nebo nakupují oblečení. Na konci školního roku se u nich ve třídě objeví David a Amanda se do něj bezhlavě zamiluje. Naštěstí to vypadá, že i David se o ni zajímá. Na jednom večírku se už už schyluje k jejich prvnímu polibku, jenže pak se náhle Amanda probouzí v nemocnici a neví, co se s ní stalo. Má na své tělo příliš velké srdce. Pokud se nenajde brzy vhodné srdce pro transplantaci, zemře. Amandin svět se obrací naruby a vše najednou přestává dávat smysl. Dokáže se s myšlenkou na smrt vyrovnat? A jak se k její nemoci postaví David a Jenny? Opravdu láska hory přenáší, nebo je to jen rčení, které nikdy nemělo žádný smysl?




Amanda je vcelku obyčejné milé děvče. Chodí do osmé třídy, má milující rodiče a nejlepší kamarádku Jenny. Ráda jezdí na kole a každý den musí ujet aspoň pět kilometrů, aby jí tatínek konečně pořídil nové vysněné kolo. A jak tomu tak v tomto věku bývá, Amanda se dokonce již stihla i zamilovat, a to do chlapce z vedlejší třídy. Do Davida. Jenže toho o přestávkách zajímá jen fotbal. Když už to konečně vypadá slibně, začíná na sobě Amanda pozorovat neobvyklé změny, brzy se unaví a nemůže popadnout dech. Ale to určitě nebude nic vážného, nejspíš je to způsobeno jen tím, jak její tělo roste ...

Můžou čtrnáctiletí zemřít? Třináctiletí? Ti, kterým je třináct a půl? Babička i dědeček z tátovy strany zemřeli, ještě než jsem se narodila. Kolem ve světě lidé umírají každičkou minutu. Ale že bych sama mohla umřít… To je těžké pochopit. 
                                                    ~str.84~

Kniha Tlukot mého srdce začíná jako obyčejný příběh o milé dívce chodící na základní školu, která má teprve celý život před sebou. Přiznám se, že jelikož mi již dávno není –náct, zapochybovala jsem o tom, zda je kniha pro mě ještě vhodná. Hlavní hrdinka je sympatická, ale její chování zcela odpovídá jejímu věku. Je naivní a právě prožívá své první zamilování. A s tím, jak vyzrát na záhadného Davida, jí pomáhá nejlepší kamarádka Jenny. Postavy i děj jsou zpočátku opravdu velmi jednoduché, ale vše je podáno velmi čtivým způsobem a vy prostě musíte číst dál a čekáte, co se z toho všeho nakonec vyklube.

Ovšem jak postupně vyplouvá na povrch Amandina nemoc, začíná kniha působit i na mě. Nejsem čtenář Johna Greena, a tak mi možná stačí málo. Ale jako matka dvou dětí, jsem se dokonale dokázala ztotožnit s utrpením Amandiných rodičů. Nesplynula jsme tedy s hlavní hrdinkou jako takovou, ale i přesto jsem po celou dobu chápala její pocity a s jejím chováním souhlasila.


Tlukot mého srdce je příběhem o  lásce, přátelství a o naději, ale také o zradě a pocitu bezmoci. Mít před sebou jen rok života, anebo aby měl takové vyhlídky někdo z mých blízkých, to je pro mě něco nepředstavitelného. Čím více se blížíte ke konci románu, čeká na vás velká emocionální smršť a já musím obdivovat jak hlavní hrdinku, tak její rodiče za to, jak jsou silní. Nevím, jak bych se zachovala já a doufám, že to nikdy nezjistím. 



Hodnocení      obálka 3/5        příběh 3/5



Katka


Recenze napsaná pro Databaze knih.



Zdroj
Anotace, obálka: albatrosmedia.cz
Obrázky: cs.medlicker.com, andulinkablog.blog.cz

4 komentáře:

  1. Tak ve většině případů můžu souhlasit. Bohužel to nebyla kniha pro mě a z větší části má na tom podíl skutečnost, že základku jsem před několika lety už opustila. Přesto jsem se snažila vžít na chvíli do věku hrdinky, což se mi spíš nepodařilo, než-li jo. Ale myslím, že pro dívky školou povinné je to milé čtení, i když si nejsem docela jista, jak na ně zapůsobí Amandin zdravotní stav, jestli jim to nebude připadat nudné, než aby si z toho něco vzaly. Jak píšeš, četlo se to rychle, a při té délce ani není divu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně jde o knihu, která nesedne každému, ale svým způsobem je moc pěkná. Škoda, že postavám přeci jen nebylo o pár let víc, ale na druhou stranu se mi moc líbila tamní kultura - pro severské země mám slabost :-)

      Vymazat
  2. Vypadá to jako pěkné čtení... O přečtení jsem tuhle přemýšlela, ale nakonec jsem si to rozmyslela.
    Nicméně obálka je krásná a moc se mi líbí ten citát, který jsi zveřejnila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S touto knihou je to těžké, nedá se dopředu určit, komu se líbit bude a komu ne, prostě se to musí zkusit :-). Děkuji, také mě velmi zaujal :-)

      Vymazat