«Recenze» Děvčátko s urnou

Název: Děvčátko s urnou
Autor: Ta vod eS
Počet stran: 170
Nakladatelství: Nuridius
Rok vydání v ČR: 2014

Anotace: Děvčátko s urnou je psychologicko-romantická novela humorně vyprávějící o neobyčejném boji proti šedivé rutině a temnotě minulosti. Třicetiletá Dana je na mateřské dovolené se svými dvěma syny. Zdá se, že má ve svém životě všechno - zdravé děti, milujícího manžela, hmotné zajištění i uspokojivé bydlení. Přesto se cítí vyčerpaná, neukotvená a vzhledem k vlastnímu traumatu z dětství se ve své nové roli matky těžko hledá. Pomůže jí její smysl pro humor a cesta, kterou se rozhodne podniknout, vyhrát nad vlastními pochybami a démony z minulosti?
----------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------
“Pak vytáhnu z kabelky mobil. Přemýšlím, jestli ho přece jen nemám zapnout. Je to ode mě dost nezodpovědný mít celej víkend vypnutej telefon, ale asi to tak nechám, chci být úplně sama s mámou a s Berlínem.“
- úryvek z knihy Děvčátko s urnou -

Vždy si ráda přečtu nová díla od českých autorů. Proto, když jsem viděla výzvu na stránkách  mé oblíbené autorky Kateřiny Petrusové, že vyšla nová čupr kniha, a kdo by ji rád zhltl, neváhala jsem. Kateřinu miluji, a když mi něco doporučí, určitě to bude stát za to. Postupem času mé nadšení upadalo. Říkala jsem si, budou autorky jen kamarádky a výzva byla přátelské gesto, nebo Děvčátko s urnou vážně stojí za přečtení? Po delším váhání jsem se do knihy přeci jen pustila a musím říct, že to bylo... hmmm.

Příběh začíná na studiu, kdy se Dana trápí prvními láskami. Po vtipných situacích a náhodách s velkým N, přeci jen toho svého prince najde. Najednou je skok - Daně je třicet, má dvě děti věkově blízko u sebe a nový dům. Když se to řekne takhle, je to pro někoho život jako z pohádky. Jenže Dana je unavená, bez života a se svými vlastními démony.

Trápí jí urna maminky, která zemřela a místo odpočinku má prozatímní u svého bratra na půdě. Dana se stále nedokáže rozhodnout, kam by maminku měla uložit. Skoro ji nezná. Jejich vztah vždy nebyl harmonický. Když se Daně začnou zdát sny a tížit dusivý pocit, rozhodne se. Odjede na místo, kde ví, že její maminka byla šťastná. Jak určitě tušíte, neodjede sama. Jako parťáka na cesty si vezme právě urnu své maminky. Uleví Dana sobě a své matce dodá klidu? A dokáže se poprat s démony, jenž ji tíží? Odpovědi na otázky i mnoho dalšího se dozvíte v knize Děvčátko s urnou.

O autorce toho moc nevíme. Svědčí o tom i pseudonym, jenž byl ke knize vybrán. Říkám si paráda, máme tu dámského Kotletu? To bude zajímavé. Bohužel, nebo snad i bohudík, se nakonec jméno autorky čtenář stejně dozví. Nic to ale nezmění na pravdě, že jméno je jediné, co bude čtenář vědět. Z toho vznikla kniha plná záhad. Jediné, co známe, je obálka a anotace. Je to nové, neznámé a naprostá sázka do loterie.

Ruleta se točí a já vsadila správná čísla a ještě chytla barvu. Děvčátko s urnou je román pro ženy, kde můžeme nalézt i psychologickou stránku věci. Ovšem není poučující, je dokonce zábavný. Já jako manželka  a matka od dětí mám k hlavní hrdince Daně velmi blízko. V určitých pasážích jsem poznávala sama sebe a těšila se, jak ze všeho Dana vybruslí.

Po Dany "úprku" do Berlína jsem měla obavy, že příběh začne skomírat. Jak já se mýlila. Až tam se rozjela pořádná akce a já se hrdě culila, že mě autorka zvládla překvapit. Nabídla nám lehkou dějovou linii, která pobaví, donutí se zamyslet i culit

Ta vod eS neopomněla, že kniha je určená pro ženy, tudíž ke krásnému princi, kterého má Dana doma, do placu přihodila i barovou známost. Jiskření na sebe nenechá dlouho čekat. Když jsem ho byla přesycena, nabádala jsem v duchu Danu, že to přece nemůže! Ale tajně křičela: Ano! Můžeš! Zkrátka mi Dana byla blízká nejen svým lidským chováním, ale i myšlenkami, které se honí hlavou nejedné z nás.

Příběh je obyčejně krásný. Střídají se v něm žánry a jednoduchý jazyk "jak mi narostl zobák" dopomáhá k tomu, že knihu neodložíte, dokud nebudete mít dočteno. Což nebude trvat dlouho, poněvadž Děvčátko s urnou nemá ani dvě stě stran. U jiné knihy bych možná fňukala, že chci víc, ale u této jsem byla spokojená. Na malém počtu stránek bylo vystřídáno vše, co od románu očekávám.

Sečteno podtrženo. Děvčátko s urnou stojí za přečtení. Autorka nahodila udičku do rybníka plného čtenářů lačnících po adultkách, ale vsadím se, že pořádný román pro ty správné ženy si bude chtít přečíst každý. Dejte tedy děti spát, otevřete si lahváče a nechte se unášet vyprávěním o ženě, která by mohla být vaší sousedkou. A co když opravdu je?

Doporučeno 4,5/5
Obálka 3,5/5

Za poskytnutí recenzního ebooku děkuji autorce Té vod eS.