4. 6. 2014

Jak to vidím já - Vražedné léto

Název: Vražedné léto
Původní název: I denna ljuva sommartid
Autor: Mari Jungstendt
Série: Anders Knutas / Edice FLEET
Díl v sérii: 5. díl
Počet stran: 262
Nakladatelství: Kniha Zlín
Rok vydání v ČR: 2014

Anotace: Na ostrůvku Fårö dojde k chladnokrevné vraždě muže. Nevinného otce rodiny, která v místním kempu trávila dovolenou, někdo zabil jediným výstřelem do hlavy. Uprostřed letní sezóny jde o pohromu i pro všechny, kteří žijí z turistického ruchu. Komisař Knutas je právě na dovolené, případ se proto stane první velkou příležitostí pro inspektorku Karin Jacobssonovou. Kam ji dovede pátrání po vrahovi majitele stavební firmy? Co když si už dávno vyhlédl další oběť? Pravdu hledá také novinář Johann Berg, zatímco jeho vztah s Emmou Winarnovou prochází další krizí.

"Vražda na Fårö. Zastřelený muž, hotová poprava. Zavolej, až budeš mít čas."
Právě když míjela Aliho stánek s grilovanými specialitami za Východní branou, zazvonil telefon.
- Ahoj, tady Anders. To má být nějaký vtip?
- Kéž by.

Děj: Vražda jednoho muže se proplétá v několika příbězích různorodých lidí. Inspektorka, která se poprvé ujímá vedení celého týmu v kauze vraždy. Právě probíhající dovolená komisaře Knutase, kameramanka Pia společně s novinářem Johannem, kterého stále tíží jeho nevyřešený milostný vztah, další a další postavy, které seč prožívají své vlastní starosti každodenního života, se přesto nakonec ocitají ve velkém propletenci stejného utrpení.
Komisař Knutas se nakonec vrací zpět, dokáže se s tím Karin, jako jeho zástupkyně vyrovnat, nevezme to jako křivdu? Zjistí novinář Johann více, než samotní vyšetřovatelé? A jak do toho všeho zapadají úryvky přes dvacet let staré doby? Najdou všichni společně vraha, nebo ho pro své vlastní problémy nechají napáchat ještě větší škody než doposud? Poklidný ostrov Gotland se otřásá v základech, navrácení drahocenného klidu je na bedrech vyšetřovacího týmu, kterým stěžují práci novináři, jak tohle může dopadnout?

Celkové shrnutí: Máme tu další várku Švédské krimi, která jasně dává najevo, že severské detektivky jsou právem na knižním výsluní. Vražedné léto v sobě skrývá čtivý styl a propracovanou zápletku, díky které Vám příběh bude ubíhat.
Vezmeme to ale od začátku, do knihy jsem se začetla okamžitě a čekala na tu velkou akci, která rozhýbe celý příběh. Dočkala jsem se poměrně brzy a těšila se na samotné vyšetřování. Ovšem jaké bylo překvapení, když jsem zjistila, že kniha v sobě nese více aktérů a co je podstatnější i více dějových linií. Byla jsem lehce zaskočena, ale již po pár dalších stránkách jsem se ujistila v tom, že příběhu to neškodí, naopak prospívá. Kniha je napsána velmi dobře a čtenářovi tedy nedělá problém se v klíčových postavách vyznat, dopomáhá tomu fakt, že na tradiční, severská jména, se v tomto příběhu ocitají taková, která jste již někde zahlédli, nebo jsou velmi jednoduchá, tudíž nic Vás od čtení nevyrušuje. Při čtení jsem si děj přirovnávala k provazu plnému menších uzlíků, z nichž každý je jedna postava. 
V konečném celku se uzly rozmotávají a čtenář zjišťuje, že vše do sebe perfektně zapadá. Nemáme tu pouze vyšetřovatele a novináře, ale také postavy rodinných příslušníků klíčových postav i vedlejší osoby, kde jsou oni sami a hlavně jejich vyprávění, v konečné fázi důležití. Velmi se mi líbily vstupy dvacet let staré, kde se odehrával zcela jiný příběh. Opět mohu říci, že zmatená jsem z toho nebyla, jelikož stejné místo a částečné lehké poodhalování, Vám slibuje drtivou ránu v samotném závěru. Jak jsem očekávala, tak se také stalo, další uzlík na laně se rozplete a vy zůstanete zcela v šoku, jak je vůbec tohle možné.
Jak jste si mohli všimnout v úryvku z knihy, spisovatelka Mari Jundgstedtová si pro nás připravila nejen dějové překvapení, ale co mě zprvu dostalo a lehce překvapilo, bylo to, že v dialozích místo klasických uvozovek, použila pomlčky. Je to zajímavé a neotřelé, přesto, hlavně z počátku mi to dělalo lehčí problémy, jelikož ukončení dialogu a následné myšlenky byli rozděleni pouze klasickou čárkou. Tady bych chtěla pochválit překladatelku Karolinu Kloučkovou, jak se s překladem i samotným stylem psaní poprala, poněvadž i když při zjištění těchto dialogů jsem lehce znejistěla, dokázala jsem se s tím nakonec poprat a po malé chvíli jsem na to úplně zapomněla a knihu si užívala, tak jak zasluhuje. K závěru knihy máme přiloženého průvodce všech míst z Gotlandu, kde se odehrávají příběhy Marii Jungstedtové i překlady anglicky psaných částí. A co mě velmi potěšilo, vysvětlivky jak jména, či části ostrova vyslovovat.

Na závěr bych ve zkratce napsala, že Vražedné léto je čtivá detektivka s šokujícími zvraty a proto bych ji doporučila milovníkům detektivek a všem, kteří touží po nepředvídatelném a neotřelém zážitku.


Obálka 3/5
Doporučení 4/5

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji portálu Severské detektivky
Knihu si můžete objednat zde



Mája



Žádné komentáře:

Okomentovat