9. 5. 2014

Já versus hlavní hrdinka


Hlavní postavy v knize Vám buď sednou, anebo nesednou. Kolikrát špatný hlavní hrdina dokáže zkazit i prožitek z celé knihy. U mě jde tedy především o hlavní hrdinky, s kým mám většinou potíže. Na hlavní hrdiny jsem buď hodnější, anebo je autoři dokážou popsat lépe. Co se mi u hlavních hrdinek určitě nelíbí, je přehnaná naivita, což je věc, které se samozřejmě odvíjí i od věku hrdinky. Chápu, že desetileté děvče nedokáže zázraky, ale na druhou stranu od šestnáctileté slečny už jistá očekávání mám. No zrovna nedávno jsem měla opačný problém, osmiletá holčička se chovala a přemýšlela pomalu jak dvacetiletá. Na čtivosti to sice knize neubralo, právě naopak lépe jsem se sžila se starší postavou, ale už je to klamání od autora. Moc si cením knih, kde se hlavní postavy opravdu chovají, přemýšlejí a chybují přiměřeně ke svému věku. 


Další negativní věc, která se týká převážně hlavních hrdinek. Proč většina dívek a žen v příběhu musí být zpočátku šedými myškami, anebo si o sobě aspoň myslí, že jsou ošklivé? Myslím, že dávno už jsou pryč doby, kdy by měly ženy a dívky tak nízké sebevědomí, aby každá druhá kniha byla psaná ve stylu "jsem ošklivá/průměrná", zamiluje se do mě největší machr z okolí, "ne já tomu nevěřím, to nemůže být pravda", on za mnou běhá jako pejsek, snaží se dokázat, že to myslí vážně, říká mi jak jsem krásná a všechny ostatní krásné dívky od sebe odhání. Jsou autoři, kteří toto téma dokážou zpracovat a přidáním nějaké hlubší myšlenky - psychologického podtextu, vznikne skvělá kniha. Ale pokud zůstane jen základ, je to klišé, které už dnes snad nikoho neohromí. Sice se mi pořád zdává o pěkném princi na bílém koni, ale rozhodně nejsem ve snu ani ošklivá a ani průměrná. 


Je toho samozřejmě mnohem víc, co všech bych sem vypsala, ale nebudu vším zahlcovat jeden článek a nejspíš se k tomuto tématu ještě někdy vrátím. Také jste tak kritičtí na chování hlavních hrdinů a při čtení jim radíte, co mají dělat?


Katka


Zdroj 
Obrázky: birdz.sk, fandimefilmu.cz, fanzine.topzine.cz

14 komentářů:

  1. Ano nejvíc mi vadí to s tím věkem, to mě vždycky zaskočí, když se postavy chovájí divně, já vím, že třeba v reálu se taky občas někdo chová na méně nebo více let než mu je, ale třeba Marta v roce vetřelce byla devatenáctiletá a mě přišlo, že se chová jako "zbouchnutá patnáctka" a nemohla jsem se s ní vůbec zžít. V tomhle se mi líbily postavy z knihy Monument 14, kde opravdu bylo tak nějak reálné to chování vzhledem k věku, občas se malé děti projevily moudře, ale pořád to byly malé děti a tak to má být :) Ale nám se to kecá, být autor asi bych s tím třeba také měla problém :) A myslím si, že ženy pořád budou říkat, jak jsou ošklivé a pak se divit, že je chce ten nejhezčí frajer z okolí, to máme my ženy asi tak nějak vrozené :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to těžké opravdu vystihnout věk, ale když už to vypadá i na rozdíl pěti let, to už mi přijde moc.. Já vím, nás ženy je těžké popsat, ale mohli by být autoři už trochu originálnější, když je to pak v každé druhé knize, tak to začíná být ohrané..

      Vymazat
  2. Občas mám s hlavními hrdinkami také problém. Zvláště u YA literatury jsou hrdinky hrozně naivní vzhledem ke svému věku.
    Jinak titul nejhorší hlavní hrdinka si zaslouží Eva z knihy Smlouva s Adamem (kniha pro dospělé). Horší, naivnější a hloupější dospělou postavu jsem v životě neviděla, chová se hůř než ty naivky z YA literatury.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, jsou naivní a mě tím úplně vytáčí :-D.. To jsem nečetla a naštěstí se ani nechystám :-D

      Vymazat
  3. Mně často hlavní hrdinky nesednou právě kvůli té naivitě. Nebo kvůli nepřirozenému chování. Když nemám s hlavní hrdinkou nic společného, nerozumím jí a začíná mi její chování lézt na nervy. Jako třeba v první polovině Divergence. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, jakmile se do postavy nevžiji, tak mi leze na nervy :-)

      Vymazat
  4. Někdy jsem vážně ráda, že YA nečtu a nemusím se tak potýkat s tímhle typem hrdinek. Vlastně, když o tom tak uvažuju, já se obvykle s hrdinkami skoro vůbec nepotýkám, častějc čtu knížky, kde je hlavní hrdina (a i většina těch vedlejších) chlap... =D Ale jestli mi něco vadí u hrdiny libovolnýho pohlaví, je to to, když je v textu prohlášen za div ne geniálního, jen aby mu o pár kapitol později naprosto unikla věc, která přímo bije do očí... =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to jo, kolikrát mi něco dojde dřív než hlavní postavě.. Potom jí pořád nabádám, ať na to konečně přijde nebo ať udělá to a nebo tohle nedělá a pak jsem akorát naštvaná, protože mě stejně neposlechne :-D

      Vymazat
  5. Moc pěkný článek. Ohledně hrdinek s tebou souhlasím. A tvoje druhá výtka je jedna z hlavních, která mi dokáže knihu/film/seriál naprosto pokazit. Možná to je jeden z důvodů, proč si víc oblíbím knihy, které jsou z pohledu kluka. Samozřejmě i ti dokáží být dost naivní a nepřirození, ale už je to trochu jiné. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-).. Chápu to, ale tak zase tolik knih z pohledu kluka není, i když teď už jich je na trhu více, ale pořád dívky jako hlavní hrdinky vedou nebo aspoň v těch žánrech, co čtu já..

      Vymazat
  6. Vystihla si to celkom presne. Ten syndróm šedej myšky ešte dokážem ako-tak prežiť, ale tie naivky mi naozaj lezú na nervy. Len výnimočne sa stane, že je autor schopný aj s naivnou hrdinkou napísať skvelý príbeh. Väčšinou je však hotovým utrpením čítať o takýchto postavách. A už keď vidím v anotácii, že hlavná hrdinka má 16-17 rokov, tak knihu radšej ani nečítam, lebo už tušim, že to bude nervydrásajúce .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo jo, také už jsem narazila na pár knih, kde to začalo naivní slečnou, já už kroutila očima nad jejími názory, ale během pár kapitol prošla celkovou proměnou a najednou byla jak vyměněná.. Chápu, že je pro autory těžké vystihnout ten věk, ale tak zas takové podceňování a to hlavně, když to píše spisovatelka u spisovatele se ještě dá pochopit, že nemůže dost přesně vystihnout dívky v tomto věku..

      Vymazat
    2. Já sice chápu proč to autoři a autorky takhle píšou a někdy se jim to povede, ale mám raději knihy kde je hlavní hrdinka sebevědomá už od začátku. Kde je ONA bojovnice a ne jen ta kterou každý musí zachranovat. Proto když píšu jsou mé hrdinky většinou silné, sami sebou jisté a jen se mění jejich názory. A jsou krásné :D

      Vymazat
    3. Přesně tak, neříkám, taky si ráda občas přečtu něco, kde hrdinku zachraňuje princ v zářivé zbroji, ale nemusí to být přeci v každé druhé knize, je to pak strašně ohrané a do dnešní doby se to ani moc nehodí.. Takové hrdinky, co popisuješ, mám moc ráda :-)

      Vymazat